Wat moet er geregeld worden
|
Wat zijn de eerste belangrijke vragen?
Heeft de overledene vooraf zijn of haar wensen vastgelegd?
Onze ervaring is dat het voor nabestaanden lastig kan zijn om te bedenken wat de overledene gewild zou hebben. Iedereen heeft immers zijn eigen overtuiging, smaak en wensen.
Het is fijn als nabestaanden weten wat voor hun dierbare belangrijk is bij het regelen van de uitvaart. Als uitvaartwensen vooraf vastgelegd zijn, helpt dat de naasten om de uitvaart te regelen zoals de overledene dit zou willen.
Als de wensen niet zijn vastgelegd zullen de volgende vragen aan de orde komen.
Waar wilt u de uitvaart laten plaatsvinden?
U kunt kiezen voor een aula of een kerk, maar het kan natuurlijk ook in een tuin, een kasteeltje, een café of een andere plek plaatsvinden. Indien u de ruimte daarvoor heeft kan de afscheidsceremonie zelfs ook bij u thuis plaatsvinden.
De vraag of de overledene gecremeerd of begraven wordt, is hierbij eveneens van groot belang. Ook of religie een vooraanstaande rol speelt.
Wilt u een besloten afscheid of juist een niet-besloten afscheid?
Deze keuze bepaalt de locatie. Wilt u rouwkaarten en, zo ja, hoeveel rouwkaarten worden er dan verstuurd? Plaatst u voorafgaand aan de dienst een rouwadvertentie, houdt u er dan ook rekening dat er meer mensen kunnen komen.
Welke sfeer vindt u passend bij het afscheid?
Intiem, sober, ingetogen, informeel? Of juist met bijzondere rituelen? Zijn de uitvaartwensen door de overledene eerder vastgelegd? Had de overledene veel contacten of betreft het iemand op hoge leeftijd met een kleiner netwerk om zich heen? Of moet u afscheid nemen van een kind? De persoon van de overledene bepaalt vaak de sfeer en invulling van het afscheid.
Wat kost een uitvaart?
De kosten van een uitvaart worden bepaald door de omvang en invulling hiervan. Uw keuze voor het type uitvaartkist, een al dan niet omvangrijke koffietafel, live muzikale ondersteuning, bloemstukken en de locatie beïnvloeden de prijs van een uitvaart in grote mate. U kunt bij mij een kosteninschatting aanvragen.
Is er een uitvaart- of levensverzekering afgesloten?
Bij een uitvaartverzekering kan er een kapitaalverzekering zijn of een dienstenpakket. Ook indien de overledene een dienstenpakket van bijvoorbeeld Dela of Monuta heeft, kunt u voor Nicole Conradi Uitvaartzorg kiezen. U hoeft zelf geen actie te ondernemen; ik regel dit met uw verzekeringsmaatschappij en zorg voor een transparante afwikkeling.
U kunt een uitvaartverzekering registreren of opzoeken via www.uitvaartverzekeringsregister.nl.
Onze ervaring is dat het voor nabestaanden lastig kan zijn om te bedenken wat de overledene gewild zou hebben. Iedereen heeft immers zijn eigen overtuiging, smaak en wensen.
Het is fijn als nabestaanden weten wat voor hun dierbare belangrijk is bij het regelen van de uitvaart. Als uitvaartwensen vooraf vastgelegd zijn, helpt dat de naasten om de uitvaart te regelen zoals de overledene dit zou willen.
Als de wensen niet zijn vastgelegd zullen de volgende vragen aan de orde komen.
Waar wilt u de uitvaart laten plaatsvinden?
U kunt kiezen voor een aula of een kerk, maar het kan natuurlijk ook in een tuin, een kasteeltje, een café of een andere plek plaatsvinden. Indien u de ruimte daarvoor heeft kan de afscheidsceremonie zelfs ook bij u thuis plaatsvinden.
De vraag of de overledene gecremeerd of begraven wordt, is hierbij eveneens van groot belang. Ook of religie een vooraanstaande rol speelt.
Wilt u een besloten afscheid of juist een niet-besloten afscheid?
Deze keuze bepaalt de locatie. Wilt u rouwkaarten en, zo ja, hoeveel rouwkaarten worden er dan verstuurd? Plaatst u voorafgaand aan de dienst een rouwadvertentie, houdt u er dan ook rekening dat er meer mensen kunnen komen.
Welke sfeer vindt u passend bij het afscheid?
Intiem, sober, ingetogen, informeel? Of juist met bijzondere rituelen? Zijn de uitvaartwensen door de overledene eerder vastgelegd? Had de overledene veel contacten of betreft het iemand op hoge leeftijd met een kleiner netwerk om zich heen? Of moet u afscheid nemen van een kind? De persoon van de overledene bepaalt vaak de sfeer en invulling van het afscheid.
Wat kost een uitvaart?
De kosten van een uitvaart worden bepaald door de omvang en invulling hiervan. Uw keuze voor het type uitvaartkist, een al dan niet omvangrijke koffietafel, live muzikale ondersteuning, bloemstukken en de locatie beïnvloeden de prijs van een uitvaart in grote mate. U kunt bij mij een kosteninschatting aanvragen.
Is er een uitvaart- of levensverzekering afgesloten?
Bij een uitvaartverzekering kan er een kapitaalverzekering zijn of een dienstenpakket. Ook indien de overledene een dienstenpakket van bijvoorbeeld Dela of Monuta heeft, kunt u voor Nicole Conradi Uitvaartzorg kiezen. U hoeft zelf geen actie te ondernemen; ik regel dit met uw verzekeringsmaatschappij en zorg voor een transparante afwikkeling.
U kunt een uitvaartverzekering registreren of opzoeken via www.uitvaartverzekeringsregister.nl.
Stap 1 | De dag van het overlijden
U kunt dag en nacht bellen bij een overlijdensmelding: 06-2942 9996.
- Ik stel u een aantal korte vragen en maak een afspraak om langs te komen om uw dierbare te verzorgen en thuis op te baren (mits mogelijk) of over te brengen naar een uitvaartcentrum.
- Zo kort mogelijk na de overlijdensmelding vindt de verzorging of overbrenging plaats. Indien de overledene zich in het ziekenhuis bevindt, dan geldt er een afwijkende regeling.
- Indien mogelijk vraag ik of er een vingerafdruk van de overledene gemaakt mag worden. Eén kopie wordt in het dossier bewaard voor het geval de originele afdruk zoek raakt, één kopie ontvangt u. U kunt de afdruk later gebruiken voor bijvoorbeeld een sieraad.
- Er wordt een afspraak gemaakt om later op een rustig moment samen te zitten en het afscheid voor te bereiden.
- De aangifte van overlijden regel ik in de gemeente waar de overledene is gestorven. U ontvangt van mij de akte van overlijden.
Stap 2 | Bespreking eerste belangrijke keuzes uitvaart
Afhankelijk van het tijdstip van overlijden wordt met u een afspraak ingepland om een en ander door te spreken:
- Verschillende keuzes worden besproken en vastgelegd, zoals de locatie van de afscheidsdienst, dag en tijdstip van de uitvaart, de koffietafel, rouwbezoeken, het kiezen van een rouwkaart, etc. U kunt een aantal keuzes en wensen ook vooraf vastleggen.
- Dit gesprek duurt gemiddeld 2 uur en wordt gevoerd met de opdrachtgever en eventueel andere betrokkenen. Zorgt u dat u het identiteitsbewijs van de overledene en - indien afgesloten - de verzekeringspolis bij de hand heeft?
Stap 3 | Het bekend maken van een overlijden
De dag van de uitvaart mag (wettelijk gezien) maximaal 6 werkdagen na de overlijdensdag plaatsvinden. Het is gebruikelijk dat een overlijdensbericht minimaal 2 werkdagen vóór de uitvaart bij de genodigden is. Het aan familie, vrienden en bekenden melden van een overlijden kan op verschillende manieren. Denk daarbij aan het plaatsen van een rouwadvertentie, het versturen van rouwkaarten en het informeren via sociale media.
In een rouwbericht wordt niet alleen het overlijden bekend gemaakt, maar ook hoe en wanneer het afscheid plaatsvindt. De concept-tekst hiervoor is tijdens het eerste bezoek reeds besproken en ik verzorg drukproeven en het drukwerk.
Bij rouwkaarten wordt aan u gevraagd om adressen te verzamelen en enveloppen te schrijven. Na uw akkoord van de drukproef van de rouwkaart, drukt onze drukkerij de rouwkaarten. Ook van een rouwadvertentie of een bericht voor sociale media ontvangt u een digitale drukproef.
In een rouwbericht wordt niet alleen het overlijden bekend gemaakt, maar ook hoe en wanneer het afscheid plaatsvindt. De concept-tekst hiervoor is tijdens het eerste bezoek reeds besproken en ik verzorg drukproeven en het drukwerk.
Bij rouwkaarten wordt aan u gevraagd om adressen te verzamelen en enveloppen te schrijven. Na uw akkoord van de drukproef van de rouwkaart, drukt onze drukkerij de rouwkaarten. Ook van een rouwadvertentie of een bericht voor sociale media ontvangt u een digitale drukproef.
Stap 4 | Rouwbezoek en nadere invulling uitvaart
U bepaalt zelf of u rouwbezoek mogelijk wilt maken. Dit kan zowel besloten als openbaar plaatsvinden. Ook het aantal rouwbezoeken en de dagen waarop dit mogelijk is, is aan u. Rouwbezoek kan bij een thuisopbaring of in een rouwcentrum plaatsvinden.
In deze dagen voor de uitvaart komt er veel op u af. Behalve het rouwbezoek moeten er nog de nodige beslissingen genomen worden. Denk daarbij aan (in geval van begraven) het uitzoeken van een grafplek, het uitzoeken van bloemstukken, muziekstukken, het verzamelen van digitaal foto- en filmmateriaal, het opstellen van het gesproken woord voor tijdens de dienst, de keuze van consumpties tijdens de koffietafel / condoléance en het maken van de tekst voor het gedachtenisprentje.
Bij een niet-kerkelijke afscheidsdienst in de aula van een crematorium kan een beeld- en geluidsopname gemaakt worden van de dienst. U kunt er ook voor kiezen om een fotograaf in te schakelen die bijvoorbeeld tijdens rouwbezoek en de dag van de uitvaart herinneringen sfeervol vastlegt. Ik heb goede ervaringen met fotografe Nicolle Tonnaer (www.fotonique.nu) en met Chantal Raets (www.phototal.nl). Zij maken met en voor u een waardevol gedenkboek waarin ook de persoonlijke teksten van de afscheidsceremonie kunnen worden opgenomen.
Het delen van het levensverhaal van uw dierbare en/of anekdotes maken een afscheidsdienst persoonlijk. Indien u dat prettig vindt, help ik u om uw gedachten en herinneringen op papier te zetten. Uiteraard kan ik dit ook voor u verzorgen: ik zet dan uw verhalen en herinneringen op schrift, zoek gedichten op, kies eventueel samen met u foto’s en muziek en wat u meer in de afscheidsdienst voor het voetlicht wilt (laten) brengen. Al hetgeen u met mij deelt, behandel ik met het grootste respect en vertrouwelijkheid. Wilt u zaken benoemen, direct of liever cryptisch of wilt u juist bepaalde zaken onbesproken laten? Ik leid u er graag doorheen.
Tijdens de dienst kunt u, eventueel met mijn hulp, spreken, maar u kunt er ook voor kiezen dit aan mij over te laten; dat mag ook tijdens de dienst worden aangegeven. Verder kan ik ook met andere sprekers overleggen, zodat alles goed op elkaar aansluit. Als u graag de dienst in het Limburgs gesproken wenst te hebben, is dat zeker mogelijk. Een deel van de ceremonie in het Engels, Duits of Frans behoort ook tot de mogelijkheden.
U krijgt dus hulp en advies bij het maken van keuzes, het voorbereiden van een persoonlijk verhaal en ik kan voor u een foto-of filmpresentatie maken, welke tijdens de dienst of bij de koffietafel getoond kan worden. Ook zorg ik voor een draaiboek van de dag van de uitvaart. Dit wordt de dag voor de uitvaart met u doorgenomen.
In deze dagen voor de uitvaart komt er veel op u af. Behalve het rouwbezoek moeten er nog de nodige beslissingen genomen worden. Denk daarbij aan (in geval van begraven) het uitzoeken van een grafplek, het uitzoeken van bloemstukken, muziekstukken, het verzamelen van digitaal foto- en filmmateriaal, het opstellen van het gesproken woord voor tijdens de dienst, de keuze van consumpties tijdens de koffietafel / condoléance en het maken van de tekst voor het gedachtenisprentje.
Bij een niet-kerkelijke afscheidsdienst in de aula van een crematorium kan een beeld- en geluidsopname gemaakt worden van de dienst. U kunt er ook voor kiezen om een fotograaf in te schakelen die bijvoorbeeld tijdens rouwbezoek en de dag van de uitvaart herinneringen sfeervol vastlegt. Ik heb goede ervaringen met fotografe Nicolle Tonnaer (www.fotonique.nu) en met Chantal Raets (www.phototal.nl). Zij maken met en voor u een waardevol gedenkboek waarin ook de persoonlijke teksten van de afscheidsceremonie kunnen worden opgenomen.
Het delen van het levensverhaal van uw dierbare en/of anekdotes maken een afscheidsdienst persoonlijk. Indien u dat prettig vindt, help ik u om uw gedachten en herinneringen op papier te zetten. Uiteraard kan ik dit ook voor u verzorgen: ik zet dan uw verhalen en herinneringen op schrift, zoek gedichten op, kies eventueel samen met u foto’s en muziek en wat u meer in de afscheidsdienst voor het voetlicht wilt (laten) brengen. Al hetgeen u met mij deelt, behandel ik met het grootste respect en vertrouwelijkheid. Wilt u zaken benoemen, direct of liever cryptisch of wilt u juist bepaalde zaken onbesproken laten? Ik leid u er graag doorheen.
Tijdens de dienst kunt u, eventueel met mijn hulp, spreken, maar u kunt er ook voor kiezen dit aan mij over te laten; dat mag ook tijdens de dienst worden aangegeven. Verder kan ik ook met andere sprekers overleggen, zodat alles goed op elkaar aansluit. Als u graag de dienst in het Limburgs gesproken wenst te hebben, is dat zeker mogelijk. Een deel van de ceremonie in het Engels, Duits of Frans behoort ook tot de mogelijkheden.
U krijgt dus hulp en advies bij het maken van keuzes, het voorbereiden van een persoonlijk verhaal en ik kan voor u een foto-of filmpresentatie maken, welke tijdens de dienst of bij de koffietafel getoond kan worden. Ook zorg ik voor een draaiboek van de dag van de uitvaart. Dit wordt de dag voor de uitvaart met u doorgenomen.
Stap 5 | De dag van de uitvaart
Afhankelijk van uw wensen vertrekt u samen met mij naar de uitvaartlocatie of vang ik u daar op.
Er hoeft verder niets meer geregeld te worden. Het draaiboek is klaar en ik begeleid u en leid u door deze dag heen. Ik ben er voor u.
Er hoeft verder niets meer geregeld te worden. Het draaiboek is klaar en ik begeleid u en leid u door deze dag heen. Ik ben er voor u.
Stap 6 | Nazorg
Enige tijd na de uitvaart neem ik contact met u op. In een persoonlijk gesprek hoor ik graag van u hoe u de uitvaart en mijn begeleiding heeft ervaren. Ook zal ik vragen hoe het met u gaat, en of u nog aanvullende vragen heeft of behoefte heeft aan meer (professionele) ondersteuning of advies.
Indien u dit fijn vindt, kan ik extra ondersteuning bieden in de vorm van bijvoorbeeld persoonlijke gesprekken. Klik hier voor meer informatie.
Indien er een crematie heeft plaatsgevonden, bespreek ik met u wat er met de urn gebeurt. Wilt u deze thuis of op een begraafplaats een plekje geven? Of wenst u de as te (laten) verstrooien en heeft u een speciale locatie daarvoor in gedachte? Ook dit kan door mij verzorgd en begeleid worden.
Heeft er een begrafenis plaatsgevonden, dan is allereerst de vraag of er sprake is van een nieuw of bestaand graf. In beide gevallen kunt u met een steenhouwer naar uw keuze de grafsteen naar uw wensen laten maken en/of bewerken. Persoonlijk contact tussen u en de steenhouwer is hierbij van groot belang.
Heeft u behoefte aan informatie over gedenkartikelen, zoals urnen, sieraden of fotolijstjes, dan kan ik hierin ook adviseren.
Indien u dit fijn vindt, kan ik extra ondersteuning bieden in de vorm van bijvoorbeeld persoonlijke gesprekken. Klik hier voor meer informatie.
Indien er een crematie heeft plaatsgevonden, bespreek ik met u wat er met de urn gebeurt. Wilt u deze thuis of op een begraafplaats een plekje geven? Of wenst u de as te (laten) verstrooien en heeft u een speciale locatie daarvoor in gedachte? Ook dit kan door mij verzorgd en begeleid worden.
Heeft er een begrafenis plaatsgevonden, dan is allereerst de vraag of er sprake is van een nieuw of bestaand graf. In beide gevallen kunt u met een steenhouwer naar uw keuze de grafsteen naar uw wensen laten maken en/of bewerken. Persoonlijk contact tussen u en de steenhouwer is hierbij van groot belang.
Heeft u behoefte aan informatie over gedenkartikelen, zoals urnen, sieraden of fotolijstjes, dan kan ik hierin ook adviseren.
Contact opnemen
Heeft u vragen over mijn dienstverlening of wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen
over uw eigen uitvaart? Neem dan telefonisch, per mail of via het formulier contact met mij op.
over uw eigen uitvaart? Neem dan telefonisch, per mail of via het formulier contact met mij op.
Sint Michaëllaan 8
6049 LH Herten Reutjesweg 2 6077 NB St. Odiliënberg |
|
|